In opdracht van KATHO Tielt hebben wij,
als studenten van het KATHO, deelgenomen aan een onderzoek i.vm. het gebruik van
specifieke dialectwoorden in verschillende dialecten. Er werd ook gepeild naar
het gebruik van het plaatselijke dialect bij de verschillende
leeftijdscategorieën van de dialectgebruikers. Wat ikzelf heb opgemerkt in mijn
omgeving is dat oudere mensen veel meer dialect gebruiken of jongere mensen. Ze kennen woorden uit mijn eigen dialect dat ik zelf niet begrijp. Het is waanzinnig om zoiets te horen. Ikzelf spreek niet veel dialect want mijn moedertaal thuis is Pools, maar als ik dan mijn buren hoor praten dan vind ik dat echt respectvol dat zij nog zo kunnen praten. Want ik begrijp er bijna niks van.
Ik vond het onderzoek de moeite waard, ik heb heel veel bijgeleerd over mijn eigen dialect.
Als u zelf eens wil kijken of u iets van dialecten afkent bekijk dan deze link en probeer hem op te lossen.
http://www.youtube.com/watch?v=kbZ14g0y_iQ
Veel plezier!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten