dialect onderzoek bespreken

Voor mijn onderzoek naar dialectgebruik heb ik ook mijn gebuurs bevraagd. Zij hebben al hun hele leven het Waregems dialect gebruikt en het Algemeen Nederlands was voor hem de schooltaal. Wat opvalt is dat zij een hele reeks uitdrukkingen gebruikt die voor mij toch volledig onbekend zijn en die ik zelfs niet begrijp. De uitspraak van sommige woorden verschilt al tussen Waregem en Kortrijk en toch ligt dat maar amper 10km van elkaar. Hoe ik dat weet is makkelijk te verklaren. Mijn buurman is geboren in Bissegem een deelgemeente van Kortrijk en mijn buurvrouw is geboren te Waregem, ze hebben me het zelf verteld.
Ze hebben me ook verteld dat het vroeger helemaal anders was, dat er niet veel kinderen naar school gingen omdat de ouders geen geld hadden, daardoor dat ze ook meer dialect spreken want ze leerden het Algemeen Nederlands op school. Nu moeten alle kinderen naar school en dus leren ze allemaal het Algemeen Nederlands wat zeer goed is voor onze samenleving.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten