Nog maar 1 week en het is zo ver, de examens komen er aan. Deze week wordt het constant studeren voor de examens die eraan komen. Ik doe mijn best voor de examens omdat ik weet dat ik het echt wil. Deze opleiding is echt iets voor mij, maar ik had wel moeite om over te schakelen van het middelbaar naar het Hoger. Nu moeten we veel meer opdrachten maken en veel meer studeren wat ik niet echt gewoon ben van in mijn middelbare school. Ik hoop toch dat het mij lukt en dat ik verder de opleiding zal mogen volgen samen met mijn klasgenoten.
Wens me veel succes
Alvast bedankt!
Juf Kaja
Kleuter middag
De kleuterleidsters hebben de opdracht gekregen om een middag te organiseren voor de kleuters. Ze vroegen of we erbij zouden kunnen helpen om de kleuters te begeleiden tijdens de verschillende activiteiten. Ze hebben in de sportzaal vanalles en nog wat klaargelegd voor de kleuters, er was zo veel dat ik wel zelf wou meedoen.
Toen de kinderen binnen kwamen konden ze hun ogen niet geloven dat er zoveel te doen is in de sportzaal, ze konden niet meer wachten tot ze konden spelen. Maar eerst moesten de kinderen in groepjes worden verdeeld zodat er geen ruzie's zouden zijn. Iedereen had een groepje dat hij moest begeleiden en samen met hun doorschuiven naar de volgende spelletjes.
De kleuters voelden zich in de hemel toen ze mochten spelen.
Het was een zeer leuke ervaring met de kleuters.
Bedankt kleuterleidsters!
Toen de kinderen binnen kwamen konden ze hun ogen niet geloven dat er zoveel te doen is in de sportzaal, ze konden niet meer wachten tot ze konden spelen. Maar eerst moesten de kinderen in groepjes worden verdeeld zodat er geen ruzie's zouden zijn. Iedereen had een groepje dat hij moest begeleiden en samen met hun doorschuiven naar de volgende spelletjes.
De kleuters voelden zich in de hemel toen ze mochten spelen.
Het was een zeer leuke ervaring met de kleuters.
Bedankt kleuterleidsters!
Mijn Werkplekschool
De werkplekschool dat de KATHO mij heeft toegewezen is de Vrije Basisschool Heilig Hart te Harelbeke.
In de eerste module heb ik de opdracht gekregen om in het 2de leerjaar te staan. Ik vond het een super toffe klas want in de voormiddag had ik maar 14 leerlingen en in de namiddag kwamen de 2 klassen samen en had ik 29 kinderen. In het begin vond ik het niet zo makkelijk om 29 kinderen te observeren of er zelf les aan te geven wat ik denk zeer normaal is wat het was mijn eerste klas van mijn volledige begeleiding.
In mijn volgende module mag ik het 3de leerjaar begeleiden. Ik hoop dat dit me ook gaat lukken.
Als u meer informatie wenst over mijn werkplekschool of als u foto's wilt bekijken van de kinderen uit mijn klas surf dan maar naar
http://www.vbsheilighart.be/
Veel plezier.
In de eerste module heb ik de opdracht gekregen om in het 2de leerjaar te staan. Ik vond het een super toffe klas want in de voormiddag had ik maar 14 leerlingen en in de namiddag kwamen de 2 klassen samen en had ik 29 kinderen. In het begin vond ik het niet zo makkelijk om 29 kinderen te observeren of er zelf les aan te geven wat ik denk zeer normaal is wat het was mijn eerste klas van mijn volledige begeleiding.
In mijn volgende module mag ik het 3de leerjaar begeleiden. Ik hoop dat dit me ook gaat lukken.
Als u meer informatie wenst over mijn werkplekschool of als u foto's wilt bekijken van de kinderen uit mijn klas surf dan maar naar
http://www.vbsheilighart.be/
Veel plezier.
dialect onderzoek bespreken
Voor mijn onderzoek naar dialectgebruik heb ik ook mijn gebuurs bevraagd. Zij
hebben al hun hele leven het Waregems dialect gebruikt en het Algemeen Nederlands
was voor hem de schooltaal. Wat opvalt is dat zij een hele reeks uitdrukkingen
gebruikt die voor mij toch volledig onbekend zijn en die ik zelfs
niet begrijp. De uitspraak van sommige woorden verschilt al tussen Waregem
en Kortrijk en toch ligt dat maar amper 10km van elkaar. Hoe ik dat weet is makkelijk te verklaren. Mijn buurman is geboren in Bissegem een deelgemeente van Kortrijk en mijn buurvrouw is geboren te Waregem, ze hebben me het zelf verteld.
Ze hebben me ook verteld dat het vroeger helemaal anders was, dat er niet veel kinderen naar school gingen omdat de ouders geen geld hadden, daardoor dat ze ook meer dialect spreken want ze leerden het Algemeen Nederlands op school. Nu moeten alle kinderen naar school en dus leren ze allemaal het Algemeen Nederlands wat zeer goed is voor onze samenleving.
Ze hebben me ook verteld dat het vroeger helemaal anders was, dat er niet veel kinderen naar school gingen omdat de ouders geen geld hadden, daardoor dat ze ook meer dialect spreken want ze leerden het Algemeen Nederlands op school. Nu moeten alle kinderen naar school en dus leren ze allemaal het Algemeen Nederlands wat zeer goed is voor onze samenleving.
Het dialectonderzoek 'stop de tijd!'
In opdracht van KATHO Tielt hebben wij,
als studenten van het KATHO, deelgenomen aan een onderzoek i.vm. het gebruik van
specifieke dialectwoorden in verschillende dialecten. Er werd ook gepeild naar
het gebruik van het plaatselijke dialect bij de verschillende
leeftijdscategorieën van de dialectgebruikers. Wat ikzelf heb opgemerkt in mijn
omgeving is dat oudere mensen veel meer dialect gebruiken of jongere mensen. Ze kennen woorden uit mijn eigen dialect dat ik zelf niet begrijp. Het is waanzinnig om zoiets te horen. Ikzelf spreek niet veel dialect want mijn moedertaal thuis is Pools, maar als ik dan mijn buren hoor praten dan vind ik dat echt respectvol dat zij nog zo kunnen praten. Want ik begrijp er bijna niks van.
Ik vond het onderzoek de moeite waard, ik heb heel veel bijgeleerd over mijn eigen dialect.
Als u zelf eens wil kijken of u iets van dialecten afkent bekijk dan deze link en probeer hem op te lossen.
http://www.youtube.com/watch?v=kbZ14g0y_iQ
Veel plezier!
Ik vond het onderzoek de moeite waard, ik heb heel veel bijgeleerd over mijn eigen dialect.
Als u zelf eens wil kijken of u iets van dialecten afkent bekijk dan deze link en probeer hem op te lossen.
http://www.youtube.com/watch?v=kbZ14g0y_iQ
Veel plezier!
Mijn eerste oefenmoment
Mijn eerste oefenmoment komt eraan, ik ben zeer zenuwachtig want het is de eerste keer dat ik voor de klas ga staan en ik weet niet of het wel gaat lukken. De les dat ik ga geven is beeld. Ik ga de klas verdelen in 3 groepen en 3 verschillende opdrachten maken, iedereen schuift wel door zodat er geen ruzie's komen over de gemaakte opdrachten.
Ik ben zenuwachtig omdat het een zeer grote klasgroep is, ze zijn met 29 en dat schrikt me wel een beetje af.
We zien wel hoe het zal aflopen.
Ik zal jullie wel nog een verslag schrijven hoe het is geweest.
Ik ben zenuwachtig omdat het een zeer grote klasgroep is, ze zijn met 29 en dat schrikt me wel een beetje af.
We zien wel hoe het zal aflopen.
Ik zal jullie wel nog een verslag schrijven hoe het is geweest.
Muzisch Project
De school is nog maar enkele dagen bezig en we hebben een werkplekschool toegewezen gekregen. Ikzelf zit in het Vrije basisschool Heilig Hart in Harelbeke.
Voordat we in de klas mogen gaan kijken waar we onze doedagen gaan doen, moeten we ons voorstellen aan de hele school.
Vanuit Katho kregen we een opdracht om een ons voor te stellen door een muzisch project.
Samen met de andere hebben we een toneel voorbereid over het boek 'Het grote woordfabriek' de kinderen vonden het uitstekend.
Achteraf herkenden de kinderen ons vanuit het toneel.
Dat vond ik zeer tof.
Voordat we in de klas mogen gaan kijken waar we onze doedagen gaan doen, moeten we ons voorstellen aan de hele school.
Vanuit Katho kregen we een opdracht om een ons voor te stellen door een muzisch project.
Samen met de andere hebben we een toneel voorbereid over het boek 'Het grote woordfabriek' de kinderen vonden het uitstekend.
Achteraf herkenden de kinderen ons vanuit het toneel.
Dat vond ik zeer tof.
Abonneren op:
Posts (Atom)




